Find den rigtige guitar

Der er mange ting man skal overveje når man skal ud og smide et par tusind efter en ny guitar. Hvad skal den kunne. Skal det være en akustisk, western eller noget helt tredje. Jeg vil opsummere fordele og ulemper ved de forskellige typer og et indblik i egne erfaringer.

   1. Nybegynderen

Som nybegynder er der egentlig ikke så meget man skal overveje, selvfølgelig om man regner med at blive ved med at spille guitar, eller om det er noget der bare lige skal prøves.

Den typiske nybegynder guitar, også den jeg startede med, er en spansk guitar. Den er god til den der er ny til guitar, fordi strengene er nemme at trykke ned og de skåner ens fingre mest muligt, fra ømheden som vil komme uanset hvad man gør.

Man kan få spanske guitarer i mange forskellige prisklasser, men jeg har udvalgt en som jeg specielt gerne vil anbefale.

Yamaha C45a

Den første guitar som jeg gerne vil anbefale, er den guitar som
jeg selv startede med. Det er en god guitar der har SPansk yamaha 2.jpegen rigtig god lyd og den er ikke for dyr. Den har også en god holdbarhed og jeg har den stadig den dag i dag.

Pris: 1039,-

Link: Yamaha C45a

2. Westernguitarer

Når man skal ud at købe en westernguitar skal man være opmærksom på at det ikke er den optimale starterguitar. Jeg har hørt mange der gerne ville lære at spille guitar sige at de gerne vil have en westernguitar fordi de er lette at lære at spille på, men hvis man er nybegynder vil jeg foreslå at man læser det der står under nybegyndere. Men hvis man efter at have læst det gerne vil have en westernguitar, eller hvis man er øvet vil jeg her fortælle om hvad man skal være opmærksom på i forhold til køb af westernguitar.

En helt ny westernguitar man prøver i en butik, eller en helt ny man har købt, kan nogle gange have en lidt anerledes lyd til at starte med. Det kommer af at en westernguitar helst skal spilles til før den får den optimale lyd. Derfor vil jeg også gerne anbefale at man køber en westernguitar brugt.

Der er stor forskel på hvordan en westernguitar føles at spille på derfor skal man også, hvis det er muligt, have prøvet at spille på guitaren før man køber den så man ikke føler sig snydt.

Jeg har her også udvalgt en guitar som jeg synes man bør overveje hvis man står og overvejer at købe en god guitar hvor du får meget for pengene. Fordi hvis du har pengene kan du sagtens få en guitar der er bedre.

Furch Millenium D19-CM-CE

Man kan som sagt få guitarer i flere forskellige prisklasser, men hvis man furchføler man er klar til at tage skridtet videre, og man har pengene til det, er dette et godt bud på en god guitar. Du får rigtig meget for pengene med denne guitar.

Pris: 7099.-

Link: Furch Millenium D19-CM-CE

   3. Elguitar

Når du skal købe en elguitar er der mere end bare udseendet du skal kigge på. Du skal også tænke pris, lyd og ekstraudstyr. Der er nemlig ikke er særlig meget ved at have en elektrisk guitar uden en forstærker, og så hvis du har en forstærker kommer du ikke særlig langt uden også at have kabler m.m.

Hvis du ikke har et vildt stort budget har jeg fundet en guitar som virker godt for de penge du giver.

Squier Bullet Strat RW Brown Sunburst

Denne guitar er en god begynder-elguitar fordi den er billig og Squier.jpegfunktionel. Udover det har den en god holdbarhed som gør at den ikke går i stykker med det samme du spiller på den. Den indgår i fenders serie af gode billige guitarer også kendt som Squier’s

Pris: 1099.-

Link: Squier Bullet Strat RW Brown Sunburst

Les Paul Faded 2017  HP

Kram for kenderen. En guitar som hvis du har pengene er utrolig lækker at spille på. Det er den nye serie af Gibson’s Les Paul guitarer fra 2017. Den er indbyggLes Paul.jpget med den nye feature som Gibson selv har udviklet nemlig, G-Force Auto-Tuning. Det gør at guitaren er i stand til at stemme sig selv til en hvis grad. Alt i alt er det en fed guitar som giver dig meget for pengene.

Pris: 1199 $ (8461,58.-)

Link: Les Paul Faded 2017 HP (Linket er til en amerikansk hjemmeside derfor er fragten ikke regnet med i prisen.)

Hvis i har nogle spørgsmål så skriv bare over mail.

Skriv et svar

